Den anonyme ytringsfrihed

Ytring i Stiften

Det er efterhånden længe siden, jeg har blandet mig i dagens debat, men ovenstående klumme af en vis Rachel Adelberg Johansen fik mig dog til at fare i blækhuset med følgende korte bemærkning i Stiftstidende den 5. februar:

Rachel Adelberg Johansen fra den antimuslimske forening Trykkefrihedsselskabet ytrer sig 3.2. om straffelovens § 266b, der forbyder at lægge befolkningsgrupper for had på grund af race, etnicitet, religion eller seksuel orientering. Fru Johansen er modstander af denne paragraf, som ifølge hende fratager borgerne “retten til at fortælle folk, hvad de ikke vil høre”.
Da denne ret vel også må gælde mig vil jeg hermed benytte lejligheden til at fortælle fru Johansen, at jeg er en varm tilhænger af § 266b. I Danmark har vi ytringsfrihed – under ansvar, og dette ansvar reguleres bl.a. af § 266b. Problemet er, at paragraffen er blevet helt udvandet, når det f.eks. ikke engang har været muligt at dømme Jyllands Posten for de bevidst forhånende Muhammed-tegninger. Dertil kommer, at strafudmålingen er alt, alt for lav. Det burde minimum koste 30 dages fængsel at overtræde § 266b. Som det er nu, kan opmærksomhedshungrende personer som Firoozeh Bazrafkan skaffe sig et martyrium ved at overtræde paragraffen. Det hører ingen steder hjemme.

Sædvanen tro blev min kommentar mødt med total tavshed. Fru Johansen og hendes ligesindede har åbenbart besluttet ikke at bruge deres ytringsfrihed til at diskutere med mig, og det må de selvfølgelig selv om. Alligevel kom der en reaktion, som lå i min postkasse i går, nemlig nedenstående postkort:

Smædekort 1

Som det ses er kortet anonymt, og det er ikke engang muligt at se, hvorfra det er sendt. Men det er jo tydeligvis fra en person, der ikke er enig med mig, og det behøver vedkommende heller ikke at være. Men det ærgrer mig, at personen bag postkortet har brugt tid på både at skrive kortet og sende det til mig personligt i stedet for at imødegå mit synspunkt i en åben diskussion i Fyns Stiftstidende. Det virker noget inkonsekvent, når man formentlig er enig med fru Johansen i at ytringsfriheden ikke skal begrænses. Så burde man da netop ytre sig offentligt via et læserbrev.

Dertil kommer, at jeg kun har mulighed for at replicere her på min blog. Jeg ville f.eks. gerne i Stiftstidende have påpeget, at § 266b hverken kan og skal beskytte knivstikkere eller landsforrædere. Knivstikkeri henhører under straffelovens § 245, der har en strafferamme på op til 6 år, medens landsforræderi hører under § 98, hvor strafferammen er helt op til livstid.

Hvordan min ukendte penneven kan blande disse meget alvorlige forbrydelser ind i en sag om ytringsfrihed, ville jeg da gerne have en debat om. Men det er altså ikke muligt. Med mindre at vedkommende læser med her på bloggen og måske har lyst til at tage diskussionen op. Det kan jeg da håbe på.

Om Carsten Halvorsen

Blogger, passenger, fhv. kulturkonsulent, cand.mag.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

4 svar til Den anonyme ytringsfrihed

  1. Pingback: DF-Nyt | Trykkefrihedsselskabs-tumper dumper

  2. Jens Hansen, Shanghai siger:

    Hvor det er dejligt at se, du er på banen igen.
    Dine altid velovervejede og især nuancerede kommentarer mangler blot at komme ud til et større publikum.
    Hvorfor er der egentlig ingen eller meget få respons på dine skriv?
    Er det fordi, de er for svære for menigmand at forstå?
    Du, som har en mening om alt og intet, må gerne komme med en forklaring,
    Jeg har altid betragtet dig som den skarpeste kniv i skuffen (ingen ironiske bagtanker).

    • Tak i lige måde. Jeg kan stadig huske, hvordan du hudflettede Morten Uhrskov med dine ironiske kommentarer på hans blog. Humor har vist aldrig været højrefløjens stærke side.
      Hvad min egen blog angår, så er der ganske rigtigt ikke mange kommentarer, men jeg har faktisk forbavsende mange views, selv om jeg ikke har været egentlig aktiv siden november sidste år. Jeg kan se, at folk går ind på mine gamle artikler, som nogen gange nærmest eksploderer, hvis der er en debat, som berører noget, jeg har skrevet om tidligere, og det er jo sjovt.
      Men jeg skriver jo kun af lyst og interesse, og det veksler lidt. Heldigvis er der også en verden uden for cyberspace.
      Mange gode hilsner til dig, Jens Hansen.

  3. Morten siger:

    Jeg gider heller ikke Damen, men pæn er hun da. Hun er trods alt over De 40.

Skriv en kommentar